25
Mar
Off

Zdrowe tłuszcze – czyli jakie?

Panuje ogólne przekonanie, że tłuszcze są niezdrowe dla naszego organizmu i dostarczają zbyt wielu kalorii. Każdy, kto odchudza się „na własną rękę” unika ich jak ognia. Dopiero sięgając po porady specjalistów i zapoznając się z profesjonalnie ułożonym jadłospisem, np. na https://www.kuźnia-zdrowia.pl odkryć można, że istnieją tłuszcze zdrowe, które w dodatku są niezbędne w prawidłowo zbilansowanej diecie. Jakie to tłuszcze i jaką pełnią rolę?

Ważna rola tłuszczu

Aby organizm dobrze funkcjonował, potrzebne mu są główne składniki odżywcze – białka, węglowodany i właśnie tłuszcze. Każdy z tych składników odgrywa bowiem inną rolę. Białka są wykorzystywane głównie do budowy tkanek, natomiast węglowodany i tłuszcze to niezbędne źródło energii. Jednak nie jest to jedyna rola tłuszczów, gdyż pełnią one w organizmie również wiele innych bardzo ważnych funkcji. Są na przykład potrzebne do produkcji enzymów i hormonów, chronią przed zimnem, umożliwiają transport witamin A, D, E i K oraz wspierają układ odpornościowy i umożliwiają właściwą pracę mózgu. Jednak jak podkreśla Kuźnia Zdrowia najważniejsze jest, by wybierać te zdrowe, wartościowe tłuszcze.

Kwasy tłuszczowe nienasycone – najbardziej wartościowe

Podstawowym składnikiem tłuszczów są kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone. Te pierwsze występują głównie w tłuszczach zwierzęcych oraz twardych margarynach kostkowych i nie wpływają korzystnie na nasze zdrowie. Te dobre tłuszcze (nienasycone) znajdziemy z kolei w produktach pochodzenia roślinnego – oliwie, oleju rzepakowym i w orzechach. Zdrowych tłuszczów dostarczają również ryby morskie, takie jak śledź, łosoś i makrela – im bardziej tłuste tym lepiej. To właśnie tłuszcze nienasycone chronią nas przed chorobami.

Tagi: